2η Εβδομάδα - Τι είναι ο Ψηφιακός Γραμματισμός

Είναι γεγονός πως διανύουμε μια εποχή όπου οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες μεταβάλλονται συνεχώς και η Τεχνολογία και η Επιστήμη εξελίσσονται με ολοένα και γοργότερους ρυθμούς. Γι΄αυτό η σύγχρονη Κοινωνία χαρακτηρίζεται πολύ συχνά ως Κοινωνία της Γνώσης, της Πληροφορίας και της Μάθησης. Σε αυτά τα δεδομένα ο σύγχρονος άνθρωπος οφείλει να προσαρμόζεται άμεσα και να είναι σε θέση να αυτο-μορφώνεται δια βίου, ώστε να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε απατήσεις (κοινωνικές, επαγγελματικές, κτλ.) (Κωστάκη, 2001).

Ποιες είναι οι απαραίτητες δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ο άνθρωπος του 21ου αιώνα;

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πως ο αλφαβητισμός, ο οποίος αναφέρεται μόνο στην τεχνική της γραφής και της ανάγνωσης, κρίνεται ανεπαρκής για τον άνθρωπο του 21ου αιώνα. Πλέον, έμφαση δίνεται στο πώς θα μάθει κάποιος, στις διαδικασίες δηλαδή εντοπισμού των νέων πληροφοριών. ώστε να χρησιμοποιηθούν αργότερα ως γνώση. Βέβαια σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να γίνονται άκριτα αποδεκτές όλες οι πληροφορίες που διακινούνται μέσα από ποικίλα μέσα ενημέρωσης. Το άτομο θα πρέπει αδιάλειπτα να αξιολογεί οποιαδήποτε πληροφορία εντοπίζει, ώστε να κρίνει την εγκυρότητα και την αξιοπιστία της (Κωστάκη, 2001).

Ποιος είναι όμως ο ρόλος της Τεχνολογίας στην ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων;

Η Τεχνολογία αυτή καθ' αυτή δεν θα πρέπει να θεωρείται πανάκεια και αυτοσκοπός. Σημασία έχει η ορθή αξιοποίησή της προκειμένου τα άτομα να αποκτήσουν ανώτερες γνωστικές δεξιότητες και να εντοπίζουν οπτικές/ηχητικές/γραφικές πληροφορίες εύκολα και γρήγορα χωρίς χωροχρονικούς περιορισμούς (Κωστάκη, 2001).

Τι είναι  όμως ο Ψηφιακός Γραμματισμός και γιατί είναι τόσο σημαντικός;

Ποιες αλλαγές απαιτούνται;


Κλείνοντας, σημαντικό είναι να σημειωθεί πως ο ρόλος των εκπαιδευτικών ναι μεν τροποποιείται, αλλά δεν υποβαθμίζεται. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Κωστάκη (2001) οι εκπαιδευτικοί όπως και οι βιβλιοθηκάριοι μπορούν με τις γνώσεις τους να συμβάλλουν ιδιαίτερα στην καλλιέργεια των τριών βασικών δεξιοτήτων του Πληροφορητικά Εγγράμματου Ανθρώπου.



  • Αναζήτηση πληροφοριών
Συγκεκριμένα, ο βιβλιοθηκάριος μπορεί να βοηθήσει τους φοιτητές - ειδικότερα όταν δεν έχουν ορίσει ένα αρκετά συγκεκριμένο και εξειδικευμένο θέμα - να αναζητήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες χωρίς να ελλοχεύει ο κίνδυνος απλού εντοπισμού υλικού.
  • Αξιολόγηση των πληροφοριών
Σε αντίθεση με την αναζήτηση πληροφοριών σε παραδοσιακές βιβλιοθήκες, η αναζήτηση υλικού σε μια διαδικτυακή βάση δεδομένων απαιτεί την αξιολόγηση των πληροφοριών από πλευράς του φοιτητή όχι μόνο για την χρησιμότητα αλλά και για την αξιοπιστία και εγκυρότητά τους.
  • Οργάνωση και χρήση των πληροφοριών

Τέλος, παρ' ότι υπάρχουν ειδικά εργαλεία οργάνωσης του μεγάλου όγκου πληροφοριών που ένας φοιτητής μπορεί να συγκεντρώσει από το διαδίκτυο, ο βιβλιοθηκάριος - ή ο εκπαιδευτικός - έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει τον φοιτητή να εμπλακεί ενεργά στη διαδικασία αυτή.


Βιβλιογραφία
Κωστάκη, Α. (2001). Πληροφορητικός Γραμματισμός: Δημιουργώντας Αυτόνομους και Κριτικούς Διαχειριστές της Πληροφόρησης για τον 21ο Αιώνα. 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, (pp. 186-197). Θεσσαλονίκη. Retrieved from http://hdl.handle.net/10760/9726

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

8η Εβδομάδα - Quiz για τον Ψηφιακό Γραμματισμό