3η εβδομάδα - Θεωρίες Μάθησης και Γραμματισμού
Ένα πολύ
συνηθισμένο λάθος, που κάνουμε αρκετοί, είναι να θεωρούμε πως η Εκπαιδευτική
Τεχνολογία αφορά μόνο σε σύγχρονα εργαλεία και μέσα. Ωστόσο, αν και η
Εκπαιδευτική Τεχνολογία περιλαμβάνει στις μέρες μας computers, networks, internet, e mail κ.ά. – με βασικότερα τους Η/Υ, τα
Υπερμέσα και τη Δικτύωση-, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως παλιότερα περιελάμβανε μεταξύ
άλλων το τηλέφωνο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και το fax.
Υπάρχει
συνεπώς μια πληθώρα τεχνολογικών εργαλείων που μπορούν να χαρακτηριστούν ως
εκπαιδευτικά και επηρεάζουν όχι μόνο την Εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα την
κοινωνική ζωή των ανθρώπων. Γι’ αυτό έχει ερευνηθεί ιδιαιτέρως ο τρόπος με τον
οποίο η ICT μπορεί
να ενσωματωθεί στην Εκπαίδευση. Ειδικότερα, η Τεχνολογία των Πληροφοριών και
Επικοινωνιών μπορεί να ενταχθεί στα Αναλυτικά Προγράμματα με τρεις τρόπους:
- Εισαγωγή των ΤΠΕ ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο
- Αξιοποίηση των ΤΠΕ για διεύκολυνση των διάφορων γνωστικών αντικειμένων
- Ενσωμάτωση των ΤΠΕ στα Αναλυτικά Προγράμματα, αξιοποίησή τους στη μάθηση από όλους τους εκπαιδευτικούς και αντιμετώπισή τους ως στοιχείο της συνολικότερης κουλτούρας
Με δεδομένο
πως σκοπό της Εκπαίδευσης αποτελεί ο τρίτος από τους παραπάνω τρόπους
ενσωμάτωσης των ΤΠΕ σε αυτή, προτείνεται η υιοθέτηση της Κονστρουκτιβιστικής Θεωρίας
Μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, η επιλογή αυτή οφείλεται στην προώθηση μέσω του
Οικοδομισμού, της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και την οικοδόμηση της γνώσης
χωρίς χωροχρονικούς ή άλλους περιορισμούς. Έτσι, λαμβάνοντας υπόψη τις
κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές διαστάσεις της Τεχνολογίας, μπορούν τα
άτομα να την αξιοποιήσουν ώστε να ενταχθούν αποτελεσματικότερα στην κοινωνία.
Βιβλιογραφία
Kundi, G.
M., & Nawaz, A. (2010). From Objectivism to Social Constructivism :
The impacts of Information and Communication Technologies ( ICTs ) on Higher
Education. Journal of Science and
Technology Education Research, 1(2), 19-29.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου