1η Εβδομάδα - Εισαγωγή στον Ψηφιακό Γραμματισμό
Γραμματισμός
Ο όρος Γραμματισμός ή Εγγραμματοσύνη αποτελεί έναν σχετικά καινούργιο όρο και δεν περιορίζεται στην καλλιέργεια της ικανότητας του ανθρώπου απλώς να γράφει και να διαβάζει (αλφαβητισμός), αλλά αφορά στη δυνατότητά του να λειτουργεί αποτελεσματικά σε οποιοδήποτε περιβάλλον χρησιμοποιώντας κατάλληλα τον γραπτό και προφορικό λόγο, καθώς και μη γλωσσικά κείμενα, όπως οι εικόνες.
Ανάμεσα στους βασικότερους υπεύθυνους για την ανάπτυξη τόσο του κοινωνικού όσο και του σχολικού γραμματισμού είναι το σχολείο, το οποίο καλείται συνεχώς να προσαρμόζεται στις εξελίξεις και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκάστοτε εποχής και κοινωνίας (Μητσικοπούλου, 2001).
Εκπαιδευτική Τεχνολογία
Σημαντικές αλλαγές στο ρόλο του σχολείου επέφερε, εκτός πολλών άλλων, και η Τεχνολογία, που με το πέρασμα των χρόνων εισχώρησε σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής και επηρέασε όπως ήταν φυσικό και τον τομέα της Εκπαίδευσης. Η Εκπαιδευτική Τεχνολογία – όπως ονομάστηκε - μπορεί με λίγα λόγια να χαρακτηριστεί ως το σύνολο των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών που στοχεύουν στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παρ’ ότι η έννοια της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας αναφέρεται σε κάθε είδους τεχνολογία, συνήθως συνδέεται με την Ψηφιακή Τεχνολογία και τους Η/Υ και αξιοποιείται στην Εκπαίδευση με διάφορους τρόπους, όπως ως υποστηρικτικό μέσο της διδασκαλίας και μάθησης, ως μέσο αναζήτησης πληροφοριών κτλ. (Τσιάτσος, 2015).
Ψηφιακός γραμματισμός
Οι αλλαγές αυτές οδήγησαν αναπόφευκτα στην ανάγκη για καλλιέργεια διαφορετικών δεξιοτήτων και απόκτηση νέων γνώσεων από τον σύγχρονο άνθρωπο. Έτσι οδηγηθήκαμε στην εμφάνιση και χρήση ενός νέου όρου, που δεν είναι άλλος από τον Ψηφιακό Γραμματισμό. Ο Ψηφιακός Γραμματισμός αφορά στην ικανότητα και τη γνώση του ατόμου να χειρίζεται τα ψηφιακά μέσα και να αξιοποιεί κατάλληλα τις δυνατότητες που αυτά προσφέρουν (Μιχάλης, Τσαλίκη, & Χατζηβασιλείου, 2009).
Χαρακτηριστικά ψηφιακού γραμματισμού
Ο ψηφιακά εγγράμματος είναι επομένως αυτός που:
Έχει ενεργό ρόλο καθ’ όλη την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία
Χρησιμοποιεί υπεύθυνα το διαδίκτυο
Αξιοποιεί τεχνολογικά εργαλεία/μέσα για να σχεδιάζει και να επιλύει προβλήματα
Είναι δημιουργικός και διαθέτει ανώτερες γνωστικές δεξιότητες, π.χ. κριτική σκέψη, ικανότητα επιλύσης προβλημάτων κ.ά.
Επικοινωνεί χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα ψηφιακά μέσα
Αναπτύσσει συμμετοχή κουλτούρα και συνεργασία
Βιβλιογραφία
Μητσικοπούλου, Β. (2001). Γραμματισμός. Στο: Χρηστίδης, Α.- Φ. [επιμ.], Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα. Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ. Ανάκτηση από http://www.komvos.edu.gr/periodiko/periodiko2nd/articles%20/lykoy/3htm/
Μιχάλης, Ι., Τσαλίκη, Χ., & Χατζηβασιλείου, Ε. (2009). Τεχνολογικός Γραμματισμός Εκπαιδευτικών. 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φ.Ε. και Ν.Τ. στην Εκπαίδευση, (σσ. 546-554). Φλώρινα.
Τσιάτσος, Θ. (2015). Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα Διαδικτύου. Αθήνα: Κάλλιπος. Ανάκτηση από http://hdl.handle.net/11419/3201
Ο όρος Γραμματισμός ή Εγγραμματοσύνη αποτελεί έναν σχετικά καινούργιο όρο και δεν περιορίζεται στην καλλιέργεια της ικανότητας του ανθρώπου απλώς να γράφει και να διαβάζει (αλφαβητισμός), αλλά αφορά στη δυνατότητά του να λειτουργεί αποτελεσματικά σε οποιοδήποτε περιβάλλον χρησιμοποιώντας κατάλληλα τον γραπτό και προφορικό λόγο, καθώς και μη γλωσσικά κείμενα, όπως οι εικόνες.
Ανάμεσα στους βασικότερους υπεύθυνους για την ανάπτυξη τόσο του κοινωνικού όσο και του σχολικού γραμματισμού είναι το σχολείο, το οποίο καλείται συνεχώς να προσαρμόζεται στις εξελίξεις και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκάστοτε εποχής και κοινωνίας (Μητσικοπούλου, 2001).
Εκπαιδευτική Τεχνολογία
Σημαντικές αλλαγές στο ρόλο του σχολείου επέφερε, εκτός πολλών άλλων, και η Τεχνολογία, που με το πέρασμα των χρόνων εισχώρησε σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής και επηρέασε όπως ήταν φυσικό και τον τομέα της Εκπαίδευσης. Η Εκπαιδευτική Τεχνολογία – όπως ονομάστηκε - μπορεί με λίγα λόγια να χαρακτηριστεί ως το σύνολο των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών που στοχεύουν στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παρ’ ότι η έννοια της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας αναφέρεται σε κάθε είδους τεχνολογία, συνήθως συνδέεται με την Ψηφιακή Τεχνολογία και τους Η/Υ και αξιοποιείται στην Εκπαίδευση με διάφορους τρόπους, όπως ως υποστηρικτικό μέσο της διδασκαλίας και μάθησης, ως μέσο αναζήτησης πληροφοριών κτλ. (Τσιάτσος, 2015).
Ψηφιακός γραμματισμός
Οι αλλαγές αυτές οδήγησαν αναπόφευκτα στην ανάγκη για καλλιέργεια διαφορετικών δεξιοτήτων και απόκτηση νέων γνώσεων από τον σύγχρονο άνθρωπο. Έτσι οδηγηθήκαμε στην εμφάνιση και χρήση ενός νέου όρου, που δεν είναι άλλος από τον Ψηφιακό Γραμματισμό. Ο Ψηφιακός Γραμματισμός αφορά στην ικανότητα και τη γνώση του ατόμου να χειρίζεται τα ψηφιακά μέσα και να αξιοποιεί κατάλληλα τις δυνατότητες που αυτά προσφέρουν (Μιχάλης, Τσαλίκη, & Χατζηβασιλείου, 2009).
Χαρακτηριστικά ψηφιακού γραμματισμού
Ο ψηφιακά εγγράμματος είναι επομένως αυτός που:
Έχει ενεργό ρόλο καθ’ όλη την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία
Χρησιμοποιεί υπεύθυνα το διαδίκτυο
Αξιοποιεί τεχνολογικά εργαλεία/μέσα για να σχεδιάζει και να επιλύει προβλήματα
Είναι δημιουργικός και διαθέτει ανώτερες γνωστικές δεξιότητες, π.χ. κριτική σκέψη, ικανότητα επιλύσης προβλημάτων κ.ά.
Επικοινωνεί χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα ψηφιακά μέσα
Αναπτύσσει συμμετοχή κουλτούρα και συνεργασία
Βιβλιογραφία
Μητσικοπούλου, Β. (2001). Γραμματισμός. Στο: Χρηστίδης, Α.- Φ. [επιμ.], Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα. Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ. Ανάκτηση από http://www.komvos.edu.gr/periodiko/periodiko2nd/articles%20/lykoy/3htm/
Μιχάλης, Ι., Τσαλίκη, Χ., & Χατζηβασιλείου, Ε. (2009). Τεχνολογικός Γραμματισμός Εκπαιδευτικών. 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φ.Ε. και Ν.Τ. στην Εκπαίδευση, (σσ. 546-554). Φλώρινα.
Τσιάτσος, Θ. (2015). Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα Διαδικτύου. Αθήνα: Κάλλιπος. Ανάκτηση από http://hdl.handle.net/11419/3201
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου